در مقاله های قبلی به ماهیت بیزینس پلن و انواع آن اشاره کردیم. در این مقاله 10 گام اساسی نوشتن یک بیزینس پلن را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر شما هم درصدد ایجاد یک استارتاپ یا به دنبال راهی برای مدیریت بهتر کسب و کار خود هستید با ما همراه باشید.

چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم!؟

در مقاله های قبلی به ماهیت بیزینس پلن و انواع آن اشاره کردیم. در این مقاله 10 گام اساسی نوشتن یک بیزینس پلن را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر شما هم درصدد ایجاد یک استارتاپ یا به دنبال راهی برای مدیریت بهتر کسب و کار خود هستید با ما همراه باشید.

همانطور که قبلاٌ نیز توضیح دادیم بیزینس پلن، برنامه ریزی کسب و کار از مرحله ابتدا تا رسیدن به محصول است. با استفاده از بیزینس پلن به اطلاعات مفیدی درمورد مراحل و اهداف کسب و کار خود دست می یابیم. همچنین از میزان زمان و هزینه مورد نیاز آن آگاهی پیدا می کنیم. بیزینس پلن یک دید کلی از کسب و کار را به ما ارائه می دهد.

چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم؟

1. بیزینس پلن را از دیدگاه مخاطبان خود بنویسید

شروع هر کسب و کاری باید از دیدگاه مخاطبان آن باشد. اینکه چرا این طرح کسب و کار را ایجاد می کنید و هدف آن چیست؟ آیا آینده این ایده ها برای کسب و کار ما مفید است؟ آیا این یک سرمایه گذاری مطمئن است؟ بنابراین نویسنده باید بیزینس پلن را براساس مخاطبان و نیازمندی هایی که هرگروه از مخاطبان دارند، بنویسد.

به عنوان مثال، اگر شما به دنبال تأمین بودجه هستید، سرمایه گذار بالقوه به دنبال توضیح روشنی درباره دوره و مدت زمانی که باید سرمایه خود را در کسب و کار شما قرار دهد و منتظر بازدهی باشد، خواهد بود. علاوه بر آن سرمایه گذار علاقمند است در مورد احتمال موفقیت کلی شرکت بداند. داشتن یک ایده درست می تواند به آسانی این توانایی را به شما بدهد.

2. تحقیق کامل بازار

سرمایه گذاران به کسب و کار شما علاقه مند می شوند درصورتی که شما بعد از تحقیق و تحلیل بازار به دانش کافی از بازار رسیده باشید. تحقیق بازار از اهمیت زیادی برخوردار است و سرمایه گذاران در بیزینس پلن دنبال آن هستند. بیزینس پلن باید حاوی اطلاعاتی مانند اندازه بازار، پیش بینی رشد بازار و روش برنامه ریزی برای دسترسی به این بازار باشد.

مطلب مرتبط: بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

3. درک رقابت

اولین اصل در محیط کسب و کار درک رقابت، مبانی و ماهیت آن در صنعت است. در پایان این مرحله، شما باید درک و برنامه ریزی خود را در مورد چگونگی رقابت با کسانی که در حال حاضر در صنعت کسب و کار شما فعالیت می کنند به آن اضافه کنید.

4. توجه به جزئیات

مختصر نوشتن بیزینس پلن بسیار مهم است، اما باید جزئیات مهمی نیز در بر داشته باشد تا در ذهن خواننده تصویر واضحی از فکر و ایده ی شما ایجاد کند.

نویسنده بیزینس پلن نقش مهمی در اجرای آن دارد. بیزینس پلن باید شامل محتوای دقیق، پیش بینی های معتبر و مفروضات واقع بینانه باشند. بیزنس پلن ها همچنین باید عاری از غلط املایی باشند. فرمت بیزینس پلن نیز مهم است. لازم است همیشه یک نسخه پشتیبان برای بیزینس پلن داشته باشید.

5. تمرکز بر فرصت

در صورتی که به دنبال سرمایه گذاری برای شرکت خود هستید، باید به وضوح توضیح دهید که چرا سرمایه گذار باید مسائل مالی کسب و کار شما را تأمین کند. در حالی که می تواند پول خود را در بانک یا جای دیگر سرمایه گذاری کند. شما همچنین می بایست پیشنهاد فروش منحصر به فرد را تعیین کنید و مشخص نمائید چرا باید یک فرد تصمیم بگیرد از شرکت شما چیزی خرید کند.

6. اطمینان حاصل کنید که بیزینس پلن شما تمام زمینه های اصلی را دربردارد!

اگر مطمئن نیستید که بیزینس پلن باید شامل چه چیزهایی باشد در مورد آن تحقیق کنید. همه چیزهایی که باعث ایجاد بیزینس پلن می شوند را پیدا کنید. برای شروع، ممکن است لازم باشد جزئیات مربوط به شرکت، بازار، خدمات یا محصول، عملیات، حسابداری، بازاریابی و تیم مدیریت را مطرح کنید. شما همچنین باید اولویت های خواننده را در موقعیت های مختلف در نظر بگیرید. حتی اگر برنامه ها تا حد زیادی متنی است، بهتر است که از نمودارهای رنگی ساده استفاده کنیم.

7. محاسبات را انجام دهید

هر عدد ذکر شده در بیزینس پلن، حتماٌ بررسی شود. از این رو هزینه ها باید مستند باشند و پیش بینی های فروش باید واقع بینانه و محافظه کارانه باشند. و حتی اگر هزینه ها تا حد زیادی قابل پیش بینی و مشخص باشند، این سطح فروش است که تعیین کننده اصلی شکست یا موفقیت شرکت خواهد بود.

در صورتی که شما از طرفداران آمار و ریاضیات نیستید، فردی استخدام کنید که بتواند به شما در محاسبه و ترسیم جریان پرداخت های نقدی و غیرنقدی کمک نماید. در این حالت خواننده  درک بهتری از میزان فروش لازم برای جبران و میزان سرمایه ای که برای موفقیت لازم دارید خواهد داشت. علاوه بر آن هزینه های راه اندازی اولیه زیاد است و باید برای توجیه آن آماده باشید.

8. خلاصه اجرایی

مهمترین بخش بیزینس پلن، خلاصه اجرایی است، زیرا اساسا شروع برنامه محسوب می شود. علاوه بر این توصیفی برای سرمایه گذارانی است که زمان کمی برای مطالعه و یا تصمیم گیری در مورد اختصاص سرمایه به کسب و کار شما در اختیار دارند.

این قسمت باید در پایان طرح بیزینس پلن باشد و باید فاکتوری که باعث تعجب دیگران می شود را نیز داشته باشد. علاوه بر این، شما باید یک “مرور آسانسوری” کوچک داشته باشید، که یک مرور کلی از مزایای اصلی سرویس جدید یا محصول است.

9. تجزیه و تحلیل

به محض این که بیزینس پلن را تکمیل کرده اید، آن را مستقل تحلیل و بازبینی کنید. فردی را انتخاب کنید که با فرآیند در ارتباط نیست، اما دانش خوبی برای بررسی آن از جنبه های مختلف دارد. فرد باید بتواند طرح را در جاهایی که خوب عمل نمی کند و نیاز به ویرایش دارد، مورد انتقاد قرار دهد.

توصیه می شود داستان اولین زن هندی کارآفرین را بخوانید!

10. بیزینس پلن را اجرا کنید

در نهایت، این طرح به عنوان یک سند زندگی است که تمام مسئولیت های خاص، مهلت ها و تاریخ ها را در بر می گیرد. علاوه بر این، باید مرتبا به روز و بررسی شود.

هر کسب و کار به طور کامل مبتنی بر افرادی است که تصمیمات پیشرو در شرکت را اتخاذ می کنند. همچنین کسانی که مسئول و پاسخگوی هر تصمیم گیری هستند. بیزینس پلن برنده نشان می دهد که شرکت کاملا بر آنچه که برای دستیابی به اهداف شرکت نیاز دارد، متمرکز است. بنابراین، بهتر است روی برنامه کاری خود تمرکز کنید و مطمئن شوید که همه ی قسمت ها به درستی تکمیل شده اند.

منبع