آیا در هنگام تهیه بیزینس پلن یا طرح کسبوکار سوالاتی به ذهن شما خطور میکند و بدنبال پاسخی مناسب به آنها هستید؟
به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام گروه کلید، در هنگام تهیه بیزینس پلن یا طرح کسبوکار سوالاتی مانند موارد زیر به ذهن شما خطور میکند و بدنبال پاسخی مناسب به آنها هستی
- بیزینس پلن چیست و چرا باید بیزینس پلن بنویسم؟
- چه زمانی باید بیزینس پلن بنویسم؟ و چه کسی باید آن را بنویسد؟
- بیزینس پلن شامل چه بخشها و ترتیباتی میشود و دستورالعملهای رایج آن چیست؟
- از کجا میتوان اطلاعاتی نظیر رقبا و بازار را برای بیزینس پلن تهیه کرد؟
- چگونه میتوان در بیزینس پلن درباره برنامهریزیهای مالی کسبوکار نوشت؟
- چطور میخواهیم خود را از رقبایمان متمایز کنیم؟
- برای دریافت ویزای اقامت یا مهاجرت چگونه بیزینس پلن تهیه کنیم؟
مشاوره بیزینس پلن یا طرح توجیهی
مشاوره بیزینس پلن افراد را در اداره کسبوکار راهنمایی میکند، از بروز اشتباههای زیانبار جلوگیری میکند، در پیشرفت و بهبود کار کمک میکند، انجام امور را سرعت میبخشد و در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان میشود. فرآیندهای مختلف تولید، بازاریابی و توزیع را بهینه سازی میکند و از اتلاف مواد اولیه، کار و سرمایه جلوگیری مینماید. همچنین، با تعیین چشمانداز و رسالت سازمان، مدیریت را در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت یاری میدهد.
بیزینس پلن یا طرح کسبوکار برای رسیدن به اهداف کسبوکار به صورت یک راهنما طراحی میشود و برای شروع یک فعالیت کارآفرینانه یا گرفتن وام، توسعه کسبوکار یا برنامه مهاجرت نگارش میشود. هدف اصلی نوشتن بیزینس پلن ترسیم آینده شرکت میباشد. این طرح میتواند به صورت سالانه به روزرسانی شده و برای یک دوره زمانی سه تا پنج ساله متناسب با نوع کسبوکار و ماهیت شرکت مورد استفاده قرار بگیرد.
مشاوره بیزینس پلن یا طرح توجیهی
ساختار و محتوا نوشتن بیزینس پلن یا طرح توجیهی
هر بیزینس پلنی دارای جزئیات فراوانی است که بسته به حوزهای که مدنظر شماست متفاوت خواهد بود. در نوشتن بیزینس پلن باید از انگیزهها و دلایل خود برای راه انداختن کسبوکار بگویید. همچنین باید بازار هدف، رقبای اصلی و تفاوتهای شما با این رقبا را مشخص کنید. ساختار، محتوا و عمق طرح کسبوکار به عوامل مختلفی از قبیل اهداف اصلی کسبوکار، مراحل کسبوکار (شروع کسبوکار جدید، شرکت موجود و مستقل، یا به صورت وابسته)، نوع کسبوکار یا صنعت، وضیت مالی، اندازه شرکت و غیره بستگی دارد.
ساختار و محتوی نوشتن بیزینس پلن یا طرح توجیهی
فواید و دلایل نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسبوکار
بیزینس پلن موجب افزایش رشد کسبوکارتان میشود. با نوشتن بیزینس پلن ریسکها شناسایی شده و در نهایت احتمال شکست کسبوکار شما کاهش مییابد. این طرح، ابزار و وسیله کارآمد و مناسبی برای جذب شریک، سرمایه گذار، مهاجرت، تامین مالی میباشد. نوشتن یک بیزنس پلن احتمال راه اندازی کسبوکار یا ایده شما را افزایش میدهد. بیزینس پلن نمای کلی از کسبوکار را ارائه میکنید. بیزینس پلن رویکرد بازاریابی را مشخص میکند. همچنین بیزینس پلن نیازهای سازمانی و کارکنان را مدیریت میکند.
فواید نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسبوکار
با توجه به اینکه بیزینس پلنها برای اهداف مختلفی به کار میروند، لذا به شکلهای مختلفی تهیه و تدوین میشوند. بنابراین بیزینس پلن براساس مخاطب و نوع کسبوکار شکل میگیرد. بیزینس پلنها غالبا برای موارد مختلفی بنابر نیاز افراد و سازمانها نوشته میشوند. عموما بیزینس پلنها در بخشهای صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، خدمات، مواد غذایی نگارش میشود و غالبا داخلی یا خارجی هستند. بیزینس پلنهای داخلی بر استراتژی کسبوکار، معیارها، بودجه و پیش بینیها تمرکز میکند و غالبا برای توسعه کسبوکار است. بیزینس پلن خارجی برای جذب سرمایه گذار به کار رفته و کاربرد دیگر آن در پشتیبانی از درخواست وام و مجوزها است.
دلایل نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسبوکار
در ادامه به دلایل نوشتن بیزنس پلن یا طرح توجیهی اشاره میشود:
- تدوین چشم انداز جامعی از کسبوکار
- درک متقابل یکدیگر در گروه مدیریتی
- برآورد و تعیین نیازهای مالی و درخواست برای تامین آنها
- دریافت وام و اطلاع رسانی به قرض دهندگان و اعطا کنندگان تسهیلات مالی
- دریافت ویزای اقامت یا مهاجرت
- برنامههای امکان سنجی
- برنامه راهبردی
- برنامه استاندارد کسبوکار
- برنامه ناب
- اطلاع رسانی به شرکا تجاری
- جذب سرمایه گذار یا شتابنده مناسب یا مجوز
- اخذ مصوبه هیات مدیره و سهامداران
- جذب کارکنان جدید
- اطلاع رسانی به کارکنان
- تجاری سازی اختراعات
- دریافت نمایندگی از یک برند
- ارائه ایده و اختراع
- استخراج و تنظیم اهداف کارکنان
- توسعه و رشد کسبوکار
- توجیه مدیر عامل و هیات مدیره از دیگر دلایل نوشتن بیزنس پلن میباشد.
مراحل تهیه طرح کسبوکار یا طرح تجاری چیست؟
مراحل تهیه طرح کسبوکار یا طرح تجاری چیست؟
مراحلی که برای تهیه طرح کسبوکار برداشته میشود به شرح زیر میباشد:
۱- ارزیابی موقعیت ۲- تدوین ماموریت ۳- کسب آمادگی ۴- تعیین اهداف ۵- تدوین طرح کسبوکار ۶- تعیین اهداف کارکنان ۷- نظارت بر فرآیند اجرا.
گامهای مهم در نوشتن بیزنس پلن یا طرح توجیهی به شرح ذیل است:
- گام اول: خلاصه اجرایی، مدیریتی و معرفی شرکت مانند اهداف و ضرورت ایجاد شرکت، کلیدهای موفقیت، تاریخچه شرکت، چشم انداز، ماموریت و اهداف طرح تجاری.
- گام دوم: تحلیل سوات مانند تحلیل و بررسی سوات (S.W.O.T)، استراتژی بر اساس تحلیل و بررسی سوات
- گام سوم: طرح سازمان مانند چارت سازمانی، مدیریت و مالکیت، پرسنل کلیدی، ضوابط پرداخت حقوق و مزایا
- گام چهارم: طرح بازاریابی مانند معرفی محصول، ارزیابی رقبا، وجوه تمایز محصولات و خدمات نسبت به سایر شرکتها، استراتژی بازاریابی، بخش بندی بازار، تحقیقات بازار، اهداف بازار، ارزیابی ویژگیهای محصولات، استراتژیهای قیمت گذاری صادرات، کانالهای توزیع، ترویج کالا، تحلیل استراتژیک جایگاه، تعرفهها، چشم انداز آینده کسبوکار، خط مشی کیفیت.
- گام پنجم: طرح مالی مانند هزینههای سرمایه گذاری طرح، توجیه اقتصادی طرح، برآورد هزینههای عملیاتی و غیرعملیاتی.
به طور کلی با توجه به توضیحات مذکور در نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسبوکار باید ارائه نکات کلیدی موردنظر سرمایهگذاران و بانکها در ارزیابی طرح، معرفی اجزای طرح تجاری، ارایه طرحهای تجاری در موضوعات تفکیک شده آموزشی، خدماتی، کارآفرینی، صنعتی و تجاری، تحلیل فرصتهای تجاری سازی، منابع انسانی، مطالعات و طرح مالی را مدنظر قرار داد.