بازاریابی دهان به دهان برای هر کسب و کار و تجارتی از ارکان مهم و اساسیست، زیرا یک مشتری راضی و وفادار می‌تواند ده‌ها مشتری دیگر را نیز به محصول و خدمات شما علاقه‌مند کند.بازاریابی دهان به دهان یکی از اثربخش‌ترین انواع بازاریابی در عصر کنونی است.

بازاریابی دهان به دهان برای هر کسب و کار و تجارتی از ارکان مهم و اساسیست، زیرا یک مشتری راضی و وفادار می‌تواند ده‌ها مشتری دیگر را نیز به محصول و خدمات شما علاقه‌مند کند. این روش هم‌چنین یکی از موثرترین روش‌های تبلیغ و بازاریابی به حساب می‌آید، چون شخصی کار شما را تبلیغ و به دیگران توصیه می‌کند که از این طریق نفع و عایده‌ای نصیبش نمی‌شود و در واقع دارد از اعتبار و آبروی خود برای این تبلیغ استفاده می‌کند، لذا تاثیرگذاری بیش‌تری نیز بر روی مخاطب خواهد داشت.

بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کارهایی مهم‌تر می‌باشد که محصول یا خدمات جدیدی را برای اولین بار ارائه می‌کنند و مردم با آن‌ها آشنایی ندارند یا کسب و کارهایی که قشر وسیعی از مخاطبان را دربرمی‌گیرند و امکان برقراری ارتباط و تبلیغات یا تمام گستره طیف کار دشوار و هزینه‌بری باشد.. سوالی که صاحبان کسب و کار در هر حیطه ای از فعالیت باید به آن پاسخ دهند این است که برای بازاریابی دهان به دهان چه برنامه‌هایی دارند؟ چگونه می‌خواهند از رضایت مشتریان برای این نوع از بازاریابی بهره گیرند و از همه مهم‌تر چرا برندشان به بازاریابی دهان به دهان نیاز دارد.

آموزش بازاریابی ویروسی زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری چیزی را تجربه کند که فراتر از حد انتظاراتش از یک محصول یا سرویس باشد. این که تنها کمی فراتر از حد انتظار مشتری ظاهر شوید، کافی نیست بلکه باید خدماتتان آنقدر از سطح انتظارات مشتری فراتر رود که مشتری احساس کند بیش از آن چه وظیفه شما باشد، برای او وقت و هزینه صرف کرده‌اید. پس می‌توان گفت رضایت و خرسندی مشتری اولین و مهم‌ترین المان در بازاریابی دهان به دهان است.

برای بهره‌مند شدن از مزایای بازاریابی دهان به دهان نیاز است صاحبان کسب و کار به چند مورد توجه کافی داشته باشند:

۱) شناخت رقبای تجاری و کاری

برای این که بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید، در قدم اول باید آن‌ها را به درستی بشناسید. شما نیاز دارید صنعت و کار آن‌ها را کاملا تحلیل کرده و برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادیشان را مورد بررسی قرار دهید. شما باید دقیقا بدانید رقبای تجاری شما در پاسخ به نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنان چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه برنامه‌هایی دارند. سپس به سوالاتی از این دست جواب دهید؛ شما می‌توانید چه خدمات بهتری نسبت به رقیبانتان ارائه دهید، رقبای تجاری شما چه تفاوت‌هایی با شما دارند و از این تفاوت‌ها چگونه سود می‌برند و در نهایت رقبای تجاری شما چه ضعف‌هایی دارند و شما چگونه می‌توانید با بهبود این نقطه ضعف‌ها، توجه مشتریان را جلب کنید. جلب توجه بیشتر مشتریان و افزایش رضایت آنان، بازاریابی دهان به دهان موفقی برای کسب و کار شما را به همراه خواهد داشت.

۲) شناخت و تعیین مخاطبان

قدم مهم بعدی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان شناخت دقیق مخاطبانتان می‌باشد. اگر مخاطبانان هدف خود را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید به سلایق آنان پی ببرید و سپس خدمات و محصولات و استراتژی‌های تبلیغاتی خود را بر اساس سلایق آنان تنظیم خواهید کرد. بازاریابان حرفه‌ای عقیده دارند با تقسیم مخاطبان خود به گروه‌های مختلف و تلاش در جهت رفع نیازهای هر گروه، در جلب توجه و رضایت آنان موفق‌تر خواهید بود. با کمک این روش، شما قادر خواهید بود بهترین خدمات خود را به هر گروه ارائه دهید و شانس بیش‌تری داشته باشید تا این مشتریان راضی و خرسند شما را به دیگران نیز معرفی و پیش‍نهاد کنند.

۳)‌ پیدا کردن وجه تمایز کار

اگر می‌خواهید برندتان ورد زبان‌ها شود و مردم در صحبت‌هایشان با یاد کردن از شما، برایتان تبلیغ کنند، باید در کارتان وجه تمایز برجسته‌ای داشته باشید تا دیگران آن را به خاطر بسپارند و در مورد آن با دوستان و آشنایانشان صحبت کنند. اگر شما با دیگران رقبای تجاری و کاری خود تفاوتی نداشته باشید، احتمالا مردم نیز علاقه‌ای به صحبت در مورد برند شما از خود نشان نخواهند داد. پس بررسی کنید وجه تمایز محصول یا خدمات شما چیست و بر روی آن سرمایه گذاری کنید به طوری که مردم تمایل داشته باشند تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. شما حتی می‌توانید لیستی از ویژگی‌های خود که ممکن است مشتریان به این دلایل در مورد شما با دیگران صحبت کنند تهیه کرده و بر روی افزایش این نقاط قوت تمرکز کنید.

۴) تشکیل گروه‌های اجتماعی منسجم

تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد بیش از 72 درصد از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای پرورش مشتریان وفادار استفاده می‌کنند. بنابراین داشتن یک گروه منسجم و فعال در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند در بازاریابی دهان به دهان موفق ظاهر شوید. این شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی دقیقا همانجاییست که رضایت مشتریانتان می‌تواند نقش پررنگی در رونق کسب و کارتان داشته باشد. در این کانال‌های ارتباطی مشتریان می‌توانند رضایت خود را به دیگران اعلام کرده و برای شما به صورت غیرمستقیم تبلیغ کنند. بعد از این که کانال ارتباطی مناسب با مشتریان را پیدا کردید، به دنبال روش‌های برقراری ارتباط با آن‌ها به گونه ای باشید که آن‌ها احساس نکنند صرفا در حال تبلیغ محصول خود هستید. با زبان و ادبیات خود مشتریانتان، در مورد نیازها و سلایقشان با آنان صحبت کنید.

بازاریابی دهان به دهانسوال بعدی که باید در این نوشتار به آن پاسخ داد اینست که چرا برند شما به بازاریابی دهان به دهان نیاز دارد:

  • ایجاد اعتماد و اعتبار برای برند خود به وسیله بازاریابی دهان به دهان

با ایجاد اعتماد در مشتریان، برندها و شرکت‌ها قادر هستند سفیران و مبلغانی برای خود پرورش دهند که با به اشتراک گذاری تجارب خود، دیگران به به محصول یا خدمات آن شرکت جذب خواهند کرد. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد از مشتریان به راحتی می‌توانند به پیشنهادات دیگر مشتریان در مورد استفاده از یک محصول اعتماد کرده و حدود 70 درصد از آنان در صورت رضایتمندی، خود نیز تجاربشان را به دیگران اعلام می‌کنند. حال، در دنیای رقابتی امروز که تنوع محصولات و خدمات نیز بالاست، چه چیزی بهتر از مشتریان راضی می‌تواند اعتبار برند شما را حفظ کند؟ بنابراین، از اصل رضایتمندی مشتریان و قدرت آنان در بازاریابی دهان به دهان غافل نشوید.

  • پرورش مشتریان وفادار

چالش دیگری که امروزه بازاریابان و صاحبان کسب و کار با آن درگیر هستند، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان پیشین است. به طور قطع، هیچ شرکتی دوست ندارد مشتریانش تنها یک بار از او خرید کنند و دفعات بعدی در کار نباشد. حل این چالش با پرورش مشتریان وفادار دیگر کار دشواری نخواهد بود. مخاطبانی که توسط مشتریان دیگر برای استفاده از یک محصول به یک شرکت مراجعه می‌کنند نسبت به مشتریانی که از طریق روش‌های تبلیغاتی دیگر با سرکت آشنا شده اند، با احتمال قوی‌تری برای مدت طولانی‌تری به آن برند وفادار خواهند ماند. زیرا، پس از شنیدن تجارب واقعی یک محصول یا خدمات را انتخاب کرده اند و این تجارب نسبت به سایر روش‌ها قابل اعتمادتر خواهد بود. از سوی دیگر، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به پیشنهاد یکی از  دوستان یا آشنایانشان یک محصول را انتخاب کرده‌اند، نسبت به انتخاب خود وفادارتر خواهند ماند.

آیا شما به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک یا بزرگ تا به حال به فکر سرمایه گذاری بر روی بازاریابی دهان به دهان افتاده اید؟ فراموش نکنید در بازاریابی دهان به دهان رضایت مشتریان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. زیرا، مشتریان راضی از یک سو اعتبار برند شما را افزایش می‌دهند و از سوی دیگران مشتریان وفادار بیش‌تری را به سوی کسب و کار شما جذب می‌کنند.

منبع